Boktipset i kommentarsform

Annika gav mig bra tips på böcker att läsa, varpå jag hjärnstormade fram två av mina favoritböcker.
Två böcker jag vill tipsa dig om och därför publicerar jag både Annika's (väl värd lite publicitet) och mina tips:

Postat av: annika davidsson


Jag har läst Ann Heberleins alla böcker. Läsvärda för alla. Kram Annika


2010-09-19 @ 12:42:29



Postat av: Emma


Annika! Kul att du deltar i tipsandet, vilket uppskattas. Jag anser helt klart att Heberlein är läsvärd, men såld vill jag inte påstå att jag är. Varför är jag inte helt klar med, men jag tror att det har något att göra med att hon tycks omättligt kverulant (befogat eller ej). Det är inte direkt kompatibelt med mitt läsintresse. Men så långt är jag beredd att sträcka mig, och säga att hon är läsvärd!
Jag läste "Sybil" här om veckan av Flora Rheta Schreiber. Det diskuteras huruvida den är fiktiv eller ej, och mitt i all min empati önskar mitt sadistiska (läs: psykiatri-intresserade) inre att den är autentisk.

Den här kommentaren till dig hade kunnat tilldelats ett helt blogginlägg.


Återkom gärna med fler tips under tiden du förhoppningsvis har en ljuvlig höst!


2010-09-19 @ 13:09:21
URL: http://trlsd.blogg.se/


Som en parentes vill jag uppmana folk att läsa Ann Heberlein. Det faktum att hon inte fullt faller mig i smaken (utgående från "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva") innebär ju inte att det är så i just ditt fall. Hon är en bipolär 'typ II' (manodepressiv) tillika intellektuell kvinna vars liv präglas av ett distinkt självhat jämte ett närmare hybris. Hon fäktas med sina depressioner som följs av maniska perioder, vad som är typiskt för en bipolär person. Detta skildrar hon i sin bok "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Fler böcker av författaren är:
¤ En liten bok om ondska.

¤ Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva
.
¤ Det var inte mitt fel: Om konsten att ta ansvar
.
¤ Kränkningar och förlåtelse
.
¤ Den sexuella människan. Etiska perspektiv
. (studentlitteratur)

Postat av: Emma


Mitt allra största intresse är barndom kontra vuxenliv. Hur de tidiga åren är avgörande för hur människor ska komma att fungera i senare liv.
Därför ligger "Skadad" mig varmt om hjärtat, skriven av Cathy Glass.
Den är en indikation på hur kritisk barndomen faktiskt är.
För att tipsa tillbaka!


2010-09-19 @ 14:07:30
URL: http://trlsd.blogg.se/


Gunnel hade också bra tips. De hittar du här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback