hjärnkoll


Jag lider brist på något att gotta mig i. Något att försvinna i. Jag har alltid något sådant, med undantag för nu.
Kan ingen tipsa mig om någon bok, en genre eller en blogg. Jag vill läsa om något extremt, psykmässigt.
Jag vill in i någons hjärna, men jag vet inte vems. Hjälp mig!

Jag kan det mesta om de olika schizofrenier som vetskapligen existerar. Ja, de flesta psykossjukdomar.
Jag är insatt i bipolära, maniska, ångestmässiga, fobiska, tvångsmässiga, suicidala, ätstörda aspekter.
Vilka behandlingar som visat sig effektiva på respektive sjukdom och hur de kan leva i symbios med varandra.
Jag vet att de uppkommer på ett sätt i ett fall och på annat sätt i andra.
Jag vet och jag lär mig för att det är min kärlek. Att veta och att lära mer.

Så ge mig tips. Lär mig om böcker och lär mig om fall.

Ge mig en hjärna att gräva i!

Kommentarer
Postat av: annika davidsson

Jag har läst Ann Heberleins alla böcker. Läsvärda för alla. Kram Annika

2010-09-19 @ 12:42:29
Postat av: Emma

Annika! Kul att du deltar i tipsandet, vilket uppskattas. Jag anser helt klart att Heberlein är läsvärd, men helt såld är jag inte. Varför är jag inte helt klar med, men jag tror att det har något att göra med att hon tycks omättligt kverulant (befogat eller ej). Det är inte direkt kompatibelt med mitt läsintresse. Men så långt är jag beredd att sträcka mig, och säga att hon är läsvärd!

Jag läste "Sybil" här om veckan av Flora Rheta Schreiber. Det diskuteras huruvida den är fiktiv eller ej, och mitt i all min empati önskar mitt sadistiska (läs: psykiatri-intresserade) inre att den är autentisk.



Den här kommentaren till dig hade kunnat tilldelats ett helt blogginlägg.



Återkom gärna med fler tips under tiden du förhoppningsvis har en ljuvlig höst!

2010-09-19 @ 13:09:21
URL: http://trlsd.blogg.se/
Postat av: Emma

Mitt allra största intresse är barndom kontra vuxenliv. Hur de tidiga åren är avgörande för hur människor ska komma att fungera i senare liv.

Därför ligger "Skadad" mig varmt om hjärtat, skriven av Cathy Glass.

Den är en indikation på hur kritisk barndomen faktiskt är.

För att tipsa tillbaka!

2010-09-19 @ 14:07:30
URL: http://trlsd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback